11 June 2015

Daktylowe slimaczki


Propozycja na daktylowe ciasteczka, idealne na Ramadanowy iftar- przerwanie postu.. lub na kazda inna okazje czy bez okazji do kawki czy herbaty ;) .. przepis jest prawdopodobnie marokanski, pewna nie jestem. mam go od znajomej... troszke inaczej dekorowalam ciasteczka.. 
idealnie mozna mrozic!! 

Skladniki 
1kg maki pszennej
2 duze rozbeltane jajka
200g miekkiego masla, mozna roztopic
1 szklanka cukru pudru
masa daktylowa, okolo 600g (ja robilam 2kg bo bede uzywac do innych ciasteczkek)
dzem morelowy do posmarowania po upieczeniu ciastek
sezam lub kolorowa posypka

Masa daktylowa:
ja uzywalam juz gotowej, ale mozna zrobic samemu, na parze podgotowac daktyle bez pestek, jak zmiekkna, zblendowac, dodac troszke wody z kwiatu pomaranczy lub rozanej - jak macie.. cynamon, mozna troszke kardamonu mielonego.. moja tesciowa daje nasiona kopru


Ciasto.. 
z maki, cukru, masla i jajka zagniesc elastyczne ciasto... odlozyc do lodowki na ok 15 min aby "odpoczelo"



Ja uzywalam walka do rozwalkowania ciasta ale kolezanka uzywala maszynki do makaronu - nakladka gladka (pierw na 8 potem na 5).. mi latwiej walkiem bylo.. 

Rozwalkowac kawalek na cienko,  w ksztalt prostokatu lub kwadratu, dociac boki na rowno... nalozyc paste - ulozylam w formie waleczka mase... 



Zawinac ciasto i odkroic(idealnie do tego nadaje sie noz/krajaczka do pizzy).. powtorzyc kilka razy.. i tak do skonczenia ciasta.

waleczek ciasta z pasta dociac na dlugosc ok 5 cm... ponacinac nozem albo jak ja, uzyc "szczypce" do udekorowania - mozna tez wzorki widelcem porobic.. zwinac dokladnie i ulozyc na papierze do pieczenia...

wzorki lub naciecia mozna zrobic przed zwinieciem lub po.



Piec okolo 10-15 min, w 160stopniach, wazne!! by nie przyrumienic z gory za bardzo ciasta, ale pod spodem niech bedzie lekko zlote.. 

jak ostygnie posmarowac dzemem, posypac posypka lub sezamem.. w lodowce w pudelku smialo z 2 tygodnie bedzie dobre.. mozna mrozic - dluzej mozna trzymac




No comments:

Post a Comment