6 August 2011

Harira, arabska zupa


Harira

Bardzo popularna zupa gotowana w krajach arabskich, min Maroko, Algieria… Szczegolnie je ja sie w Ramadanie, miesiecu postu muzulmanow…
Co kraj, co dom, inny przepis… czesto uzywa sie w niej miesa baraniego lub wolowego, mielonego miesa lub kurczaka...

Skladniki:
• ½ szklanki cieciorki (ciecierzyca), ja uzywam z puszki – jesli uzywamy suszonej, najpierw na noc ja namoczyc, a pozniej gotowac ok 2h.
• 1 lyzeczka masla niesolonego
• Ok 250g miesa (mielone, kurczak lub baranina) ja uzylam kurczaka
• 1 duza cebula
• Puszka pomidorow albo 400g swiezych, pokrojonych
• Seler – patyczki-naciowy, kilka szt, drobno pokrojony
• Duza pokrojona w talarki marchew – mozna ominac
• ½ szklanki posiekanej kolendry lub pietruszki
• Przyprawy – do smaku: mielony imbir, kurkuma, szczypta cynamonu, sol, pieprz mielony czarny, mozna dodac chili
• ½ szklanki zielonej soczewicy albo fasolki mung – tesciowa daje
• 2 ubite zoltka jajka
• Sok z cytryny – do smaku
• ¾ szklanki wermiszelu, drobnego makaronu, takie troche grubsze nitki rosolowe albo polamany drobno spagethi makaron, ja uzylam specjalnego makaronu wygladem przypomina ryz..

Wykonanie:
1. Cebule posdmazyc na masle, dodac pomidory I mieso… mieszamy kilka razy, jesli uzywamy mielonego, rozdrabniamy je. Gotujemy troszeczke. Zalewamy wrzatkiem aby dobrze przykrylo mieso. Dodajemy przyprawy, ciecierzyce I sw kolendre. Gotujemy az mieso bedzie miekkie. Jesli uzywamy baraniny, zajmie to ok 1-1 ½ h. dolwajac wode.
2. dodajemy seler I marchew, gotujemy az beda miekkie, dodajemy soczewice/fasolke mung… dodajemy makaron, zagotowujemy, dodajemy zbeltane zoltko I sok z cytryny, gotumey ok 5 min.
3. mozna na konie s posypac kolendra lub pietruszka, podawac z kawalkami cytryny. Smacznego

3 comments:

  1. salam,
    harira to chyba tylko marokanska jest, nie?
    Arabska to raczej ta z soczewica czerwona, oni nia przynudzaja ;)
    I jak smakuje harira z zoltkiem, bo mnie jakos sie ten pomysl nie podobal i nie dalam? Ugotowane juz jajko, jak do szczawiowki, moglabym sprobowac, ale zupa sama w sobie tak ciezka, ze nawet nie probowalam :)
    Znajoma mi mowila, ze w jej miescie w Maroko, oni jedza harire nie z jajkiem, tylko ze slodyczami (takie smazone z sezamem i polewane miodem)...

    ReplyDelete
  2. nie, w kuchni arabskiej jest wieeeele rodzajow zup i harire nie tylko jada sie w Maroko, ale np w Arabii Saudyjskiej... z jajkiem jadlam raz, ale mi nie podpasowalo.... a ze slodyczami - ciekawe jak smakuje :D

    ReplyDelete